Miejsce Hiszpanii na światowym rynku turystycznym: konkurencyjność i priorytety
PDF (English)

Słowa kluczowe

światowy rynek turystyczny
Hiszpania
potencjał turystyczno-rekreacyjny
przemysł turystyczny

Jak cytować

Melnyk, A., Melnyk, N., Korobeinykova, Y., Pobigun, O., & Ierko, I. (2023). Miejsce Hiszpanii na światowym rynku turystycznym: konkurencyjność i priorytety. Sport I Turystyka Środkowoeuropejskie Czasopismo Naukowe, 5(4), 135–148. https://doi.org/10.16926/sit.2022.04.08

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest badaniu miejsca Hiszpanii na światowym rynku turystycznym. Określona jest specjalizacja gospodarki rekreacyjnej kraju. Scharakteryzowano potencjał turystyczny Hiszpanii. Równie dużo uwagi poświęca się badaniom naturalnych zasobów rekreacyjnych oraz dziedzictwa historycznego i kulturowego. Przedstawiono rolę infrastruktury turystycznej w rozwoju sektora turystycznego kraju. Ponadto w pracy przedstawiono zagospodarowanie rekreacyjne na terenie Hiszpanii. Analizie poddano intensywność, dynamikę i geografię przepływów przyjazdowych i wyjazdowych, cechy turystyki krajowej, a także przychody z turystyki międzynarodowej oraz średnie koszty turystyki. Oprócz aktualnych danych śledzono dynamikę głównych wskaźników statystycznych turystyki międzynarodowej. Szacowany jest wpływ globalnej pandemii COVID-19 na branżę turystyczną badanego kraju. Artykuł opisuje główne problemy nieodłącznie związane z hiszpańską branżą turystyczną, w szczególności problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne. Jednocześnie określane są główne priorytety Hiszpanii na światowym rynku turystycznym. Badanie zostało przeprowadzone na podstawie analizy raportów statystycznych i danych ma- teriałowych UNWTO oraz Instytutu Statystyki Narodowej Hiszpanii, Alliance for Excellence in Tourism (tj. Exceltur). Narzędzia metodologiczne badania zawierają metody analityczne, statystyczne, porównawczo-geograficzne, matematyczne, a także metodami uogólniania i systematyzacji, etc.

https://doi.org/10.16926/sit.2022.04.08
PDF (English)