Abstrakt
Mimo że obserwujemy systematyczny wzrost zainteresowania rozwojem dzieci w wieku przed- szkolnym, to wciąż niewiele jest badań poświęconych ocenie związku między nabytą sprawnością motoryczną przedszkolaków a ich poziomem sprawności fizycznej. Stąd celem pracy była ocena związku między poziomem sprawności fizycznej a umiejętnościami motorycznymi pięciolatków. W badaniu wzięło udział 435 pięcioletnich dzieci. Sprawność fizyczna (PF) została oceniona testem Sekity dla przedszkolaków. Natomiast do oceny umiejętności motorycznych zastosowano test du- żej motoryki (TGMD II). Dzieci podzielono na grupy o niskiej sprawności fizycznej (PFI), średniej sprawności fizycznej (PFII) oraz wysokiej sprawność fizycznej (PFIII). Analiza sprawności fizycznej wykazała istotne różnice między dziewczętami i chłopcami w próbach oceniających szybkość i zwinność biegu. Ponadto wyższy poziom umiejętności motorycznych odnotowano u dziewcząt w porównaniu z chłopcami, na co wpływ miały głównie umiejętności lokomocyjne. W umiejętności panowania nad przyrządami podobne wyniki zaobserwowano u obu płci. Jednak w poszczególnych ćwiczeniach wystąpiły znaczne różnice. Ponieważ u pięcioletnich dziewcząt i chłopców charakte- ryzujących się różnym poziomem sprawności fizycznej nie odnotowano znaczących dysproporcji w umiejętnościach lokomocyjnych i kontroli nad przyrządami, należy przyjąć, że 5 rok życia to jesz- cze zbyt wczesny okres w ontogenezie do oceny tego typu zależności.