Abstrakt
Media społecznościowe stały się bardzo ważną platformą dla fanów sportu, sportowców, klubów i drużyn. Niniejsze badanie stanowi kompleksowy przegląd rozwoju badań nad mediami społecznościowymi, jaki nastąpił w ostatniej dekadzie, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu, w jaki fani sportu wykorzystują tę technologię do realizowania swoich zainteresowań. Celem badania jest przyjrzenie się, w jaki sposób fani sportu korzystają z mediów społecznościowych, aby nawiązać kontakt ze swoimi ulubionymi sportowcami i drużynami, identyfikacja odpowiednich teorii i koncepcji wyjaśniających znaczenie mediów społecznościowych dla fanów sportu oraz analiza zachowań i interakcji fanów sportu w mediach społecznościowych. Na podstawie przeglądu 29 wybranych artykułów badanie wykazało, że media społecznościowe służą fanom jako środek wyrażania ich uwielbienia dla danej gwiazdy, a ich tożsamość i interakcje w mediach społecznościowych są określone przez teorię użytkowania i gratyfikacji, która jest powszechnie stosowana w badaniach skupiających się na fanach i mediach społecznościowych. Z badania wynika także, że wśród fanów pojawił się feminizm sportowy. Chociaż przypadki rasistowskich komentarzy i zachowań wśród zagorzałych kibiców pozostają niewątpliwym minusem ich aktywności, niezwykle istotne jest zbadanie znaczenia umiejętności cyfrowych wśród fanów sportu.