Abstrakt
Modernizacja przedszkolnego wychowania fizycznego jest przedmiotem badań wielu naukowców. Rozwój i wprowadzanie innowacyjnych technologii rekreacyjno-zdrowotnych do praktyki wychowania fizycznego w placówkach wychowania przedszkolnego są konieczne w związku z intensyfikacją obciążenia edukacyjnego w procesie systematycznej edukacji przedszkolnej, co zwiększa składową statyczną i negatywnie wpływa na kondycję fizyczną dzieci i ich gotowość do podjęcia nauki szkolnej. Wdrażanie istniejących technologii kultury fizycznej i zdrowia w praktyce wychowania fizycznego przebiega powoli. Celem pracy jest wdrożenie i określenie wpływu kompleksowego programu rozwoju osobowości na poziom rozwoju zdolności fizycznych, poznawczych i mowy 6-letnich dzieci. Aby osiągnąć cel, zastosowano następujące metody: analizę teoretyczną i uogólnienie literatury naukowej i metodycznej, metody pedagogiczne, medyczne i biologiczne, psychodiagnostykę, metody statystyki matematycznej. Doskonalenie treści zajęć z kultury fizycznej i pracy prozdrowotnej ze starszymi przedszkolakami w ZDO odbywało się poprzez wprowadzanie innowacyjnych technologii wychowania fizycznego, metod pracy psychoprofilaktycznej, elementów zajęć turystyczno-historycznych, elementów wychowania fizycznego o charakterze sportowym. Podejścia te realizowane były poprzez cztery bloki form zajęć ruchowych: zajęcia z wychowania fizycznego, zajęcia z kultury fizycznej i zdrowia w ciągu dnia, aktywny wypoczynek, zajęcia z zakresu turystyki i historii lokalnej. Na podstawie określenia sposobów łącznego rozwoju cech motorycznych i umysłowych opracowano materiał programowy do kompleksowego rozwoju zdolności fizycznych i poznawczych starszych przedszkolaków w procesie wychowania fizycznego.