Wpływ programu kształcenia zintegrowanego na gotowość psychofizyczną dzieci do edukacji szkolnej
PDF (English)

Słowa kluczowe

integracja
technologia
przedszkolaki
gotowość psychofizyczna

Jak cytować

Panhelova, N., Panhelova, M., Pyvovar, A., Ruban, V., Kravchenko, T., & Chuprun, N. (2023). Wpływ programu kształcenia zintegrowanego na gotowość psychofizyczną dzieci do edukacji szkolnej. Sport I Turystyka Środkowoeuropejskie Czasopismo Naukowe, 6(3), 63–82. https://doi.org/10.16926/sit.2023.03.04

Abstrakt

Modernizacja przedszkolnego wychowania fizycznego jest przedmiotem badań wielu naukowców. Rozwój i wprowadzanie innowacyjnych technologii rekreacyjno-zdrowotnych do praktyki wychowania fizycznego w placówkach wychowania przedszkolnego są konieczne w związku z intensyfikacją obciążenia edukacyjnego w procesie systematycznej edukacji przedszkolnej, co zwiększa składową statyczną i negatywnie wpływa na kondycję fizyczną dzieci i ich gotowość do podjęcia nauki szkolnej. Wdrażanie istniejących technologii kultury fizycznej i zdrowia w praktyce wychowania fizycznego przebiega powoli. Celem pracy jest wdrożenie i określenie wpływu kompleksowego programu rozwoju osobowości na poziom rozwoju zdolności fizycznych, poznawczych i mowy 6-letnich dzieci. Aby osiągnąć cel, zastosowano następujące metody: analizę teoretyczną i uogólnienie literatury naukowej i metodycznej, metody pedagogiczne, medyczne i biologiczne, psychodiagnostykę, metody statystyki matematycznej. Doskonalenie treści zajęć z kultury fizycznej i pracy prozdrowotnej ze starszymi przedszkolakami w ZDO odbywało się poprzez wprowadzanie innowacyjnych technologii wychowania fizycznego, metod pracy psychoprofilaktycznej, elementów zajęć turystyczno-historycznych, elementów wychowania fizycznego o charakterze sportowym. Podejścia te realizowane były poprzez cztery bloki form zajęć ruchowych: zajęcia z wychowania fizycznego, zajęcia z kultury fizycznej i zdrowia w ciągu dnia, aktywny wypoczynek, zajęcia z zakresu turystyki i historii lokalnej. Na podstawie określenia sposobów łącznego rozwoju cech motorycznych i umysłowych opracowano materiał programowy do kompleksowego rozwoju zdolności fizycznych i poznawczych starszych przedszkolaków w procesie wychowania fizycznego.

https://doi.org/10.16926/sit.2023.03.04
PDF (English)