Zależność pomiędzy konfliktem między rolami nauczyciela wychowania fizycznego i trenera a poczuciem własnej skuteczności z pośredniczącą rolą orientacji na cele sportowe
PDF (English)

Słowa kluczowe

bycie trenerem
konflikt ról
orientacja ego
nauczyciele WF
orientacja na zadanie

Jak cytować

Ghayebzadeh, S., Konukman, F., Vodičar, J., Rezazadeh, H., Eslami, S., Da Silva, C. A. F., & Mataruna-Dos-Santos, L. (2023). Zależność pomiędzy konfliktem między rolami nauczyciela wychowania fizycznego i trenera a poczuciem własnej skuteczności z pośredniczącą rolą orientacji na cele sportowe. Sport I Turystyka Środkowoeuropejskie Czasopismo Naukowe, 6(1), 49–65. https://doi.org/10.16926/sit.2023.01.03

Abstrakt

Nauczanie i bycie trenerem to dwie różne role, a przedstawiciele tych dwóch grup zawodowych różnią się zakresem obowiązków. Celem niniejszego badania było zbadanie zależności pomiędzy rolą nauczyciela wychowania fizycznego i trenera a poczuciem własnej skuteczności z pośredniczącą rolą orientacji na cele sportowe. Badanie przeprowadzono za pomocą metody opisowo-korelacyjnej. Adekwatność modelu pomiaru została sprawdzona za pomocą konfirmacyjnej analizy czynnikowej. Dane do badania uzyskano od 36 nauczycieli wychowania fizycznego poproszonych o wypełnienie kwestionariusza. Dane analizowano statystycznymi metodami testu korelacji oraz regresji dwudzielnej przy użyciu oprogramowania SPSS-22 i AMOS. Konflikt między rolami nauczyciela wychowania fizycznego i trenera z pośredniczącą rolą zmiennej orientacji na cele sportowe pokazał jej pozytywny i znaczny wpływ na poczucie własnej skuteczności. Orientacja na cele sportowe ma także pozytywny i bezpośredni wpływ na poczucie własnej skuteczności. Wyniki obecnego badania pozwoliły całościowo spojrzeć na to zjawisko. W związku z tym, nauczyciele wychowania fizycznego, którzy mają rolę pośredniczącą (koncentracja na roli nauczyciela i koncentracja na roli trenera) pokazali wysoki poziom poczucia własnej skuteczności oraz zorientowania na cele sportowe. Wyniki badania dostarczyły cennych informacji dla poprawy jakości uczenia się i nauczania w odniesieniu do trenerów i nauczycieli wychowania fizycznego.

https://doi.org/10.16926/sit.2023.01.03
PDF (English)