Abstrakt
Nauczanie i bycie trenerem to dwie różne role, a przedstawiciele tych dwóch grup zawodowych różnią się zakresem obowiązków. Celem niniejszego badania było zbadanie zależności pomiędzy rolą nauczyciela wychowania fizycznego i trenera a poczuciem własnej skuteczności z pośredniczącą rolą orientacji na cele sportowe. Badanie przeprowadzono za pomocą metody opisowo-korelacyjnej. Adekwatność modelu pomiaru została sprawdzona za pomocą konfirmacyjnej analizy czynnikowej. Dane do badania uzyskano od 36 nauczycieli wychowania fizycznego poproszonych o wypełnienie kwestionariusza. Dane analizowano statystycznymi metodami testu korelacji oraz regresji dwudzielnej przy użyciu oprogramowania SPSS-22 i AMOS. Konflikt między rolami nauczyciela wychowania fizycznego i trenera z pośredniczącą rolą zmiennej orientacji na cele sportowe pokazał jej pozytywny i znaczny wpływ na poczucie własnej skuteczności. Orientacja na cele sportowe ma także pozytywny i bezpośredni wpływ na poczucie własnej skuteczności. Wyniki obecnego badania pozwoliły całościowo spojrzeć na to zjawisko. W związku z tym, nauczyciele wychowania fizycznego, którzy mają rolę pośredniczącą (koncentracja na roli nauczyciela i koncentracja na roli trenera) pokazali wysoki poziom poczucia własnej skuteczności oraz zorientowania na cele sportowe. Wyniki badania dostarczyły cennych informacji dla poprawy jakości uczenia się i nauczania w odniesieniu do trenerów i nauczycieli wychowania fizycznego.