Zmieniające się poglądy na rolę nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów sportowych w polskiej literaturze z zakresu pedagogiki sportu do 2015 roku
PDF (English)

Słowa kluczowe

nauczyciel wychowania fizycznego
trener sportowy
uczeń
Polska

Jak cytować

Połaniecka, A. (2023). Zmieniające się poglądy na rolę nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów sportowych w polskiej literaturze z zakresu pedagogiki sportu do 2015 roku. Sport I Turystyka Środkowoeuropejskie Czasopismo Naukowe, 6(1), 29–46. https://doi.org/10.16926/sit.2023.01.02

Abstrakt

Przez stulecia społeczeństwa na całym świecie poszukiwały ideału nauczyciela. W wyniku tych poszukiwań zmieniały się oczekiwania względem tego zawodu. W XIX wieku ludzie szukali sposobów na poprawę zdrowia i warunków życia. Powstał wówczas ruch higienistów, który w oświacie i higienie szkolnej dostrzegał szansę na poprawę sytuacji zdrowotnej, powstała nowa specjalność nauczycielska – nauczyciel zajęć ruchowych. W tym samym czasie miał miejsce rozwój sportu m.in. dzięki organizacji nowożytnych igrzysk olimpijskich. Powyższe czynniki przyczyniły się do powstania nowej specjalności w nauczania ruchu – nauczyciela wychowania fizycznego. W drugiej połowie XX wieku z powodu zwiększenia funkcji tego zawodu, a przede wszystkim w wyniku rozwoju sportu, pojawił się zawód trenera sportowego. W perspektywie lat zmieniały się poglądy co do roli nauczycieli wychowania fizycz nego i trenerów sportowych. Ważna jest nie tylko wiedza i umiejętności trenera, ale kim on jest jako specjalista, jako pedagog i jako człowiek. Zdaniem autora, trener w każdej sytuacji powinien mieć na uwadze dobro zawodnika. Ponadto wskazano, że sport amatorski i profesjonalny są ze sobą nierozerwalnie połączone.

https://doi.org/10.16926/sit.2023.01.02
PDF (English)