Abstrakt
Udar mózgu jako schorzenie neurologiczne powoduje konieczność wielowymiarowego postę- powania medycznego i fizjoterapeutycznego. Wirtualna rzeczywistość (VR) wydaje się być obiecującą technologią wsparcia rehabilitacyjnego, głównie poprzez możliwość odtworzenia rzeczywistych scenariuszy w środowisku generowanym komputerowo. VR może być uzupełnieniem konwencjonalnych metod rehabilitacji, poprawiając funkcje motoryczne dłoni oraz czynności dnia codziennego (ADLs). Celem niniejszego artykułu była ocena skuteczności terapii opartej na VR w celu poprawy funkcji dłoni u pacjentów po udarze mózgu. Artykuł został zaprojektowany jako systematyczny przegląd literatury. Przegląd literatury przeprowadzono przy użyciu baz bibliograficznych PubMed, Cochrane, Physiotherapy Evidence Database(PEDro) oraz rejestrów International Clinical Trials Registry Platform (ICTRP) i ClinicalTrials.gov., skąd finalnie wybrano 8 artykułów. Do przeglądu włączono randomizowane próby kliniczne (RCT), które dotyczyły interwencji VR w rehabilitacji funkcji dłoni u pacjentów po udarze mózgu. Podsumowując uzyskane wyniki, VR stosowana w rehabilitacji pacjentów po udarze mózgu poprawia funkcję dłoni i może być traktowana jako uzupełnienie do klasycznej rehabilitacji. Siedem z ośmiu włączonych badań uzyskało wysoki wynik w skali jakości PEDro. W przyszłych badaniach warto zwrócić uwagę na długotrwałe efekty rehabilitacji z wykorzystaniem VR.