Zmiany wydatków na turystykę w polskich gospodarstwach domowych jako przejaw zmian zachowań konsumentów w okresie kryzysu
Słowa kluczowe:
zachowania konsumentów, recesja, ruch turystyczny, dochody, wydatkiAbstrakt
Artykuł prezentuje wpływ, jaki niesie ze sobą kryzys ekonomiczny, na wydatki turystyczne w budżetach polskich gospodarstw domowych. Zmiany struktury wydatków są objawem zmagań polskich konsumentów ze skutkami niekorzystnej koniunktury gospodarczej, obecnej również na rynkach europejskich i światowych. W publikacji zawarto istotne i aktualne informacje dotyczące sytuacji i kondycji polskich gospodarstw domowych w okresie recesji, jak również wyników finansowych w zakresie wydatków i dochodów 2011 roku. Wyniki porównano z danymi z okresów poprzednich. Wyniki badań wyraźnie wskazują na fakt, że słaba kondycja gospodarcza wpływa znacząco nie tylko na zmianę popytu w zakresie nabywania dóbr materialnych i zaspokajania wyszukanych potrzeb wyższego rzędu, lecz także na zachowania konsumenta na rynku turystycznym. Publikacja ma celu przedstawienie jasnego i klarownego obrazu zmian, jakie zaszły w zakresie wydatków mających miejsce w okresie poprzedzającym kryzys, jak również w czasie jego trwania. Jednym z ważnych elementów jest również pokazanie miejsca i udziału, jakie pełnią wydatki turystyczne w ogólnej strukturze wydatków konsumpcyjnych Polaków. Publikacja wskazuje również mnogość i złożoność czynników, wpływających na decyzje turystyczne mieszkańców Polski. Ukazuje znaczenie czynników ekonomicznych jako najistotniejszych i najważniejszych elementów decydujących o wyjazdach turystycznych, a także wpływ czynników pozaekonomicznych na ruch turystyczny obywateli Polski. Publikacja prezentując analizę danych statystycznych, dotyczących sytuacji w ruchu turystycznym Polaków przed i w czasie kryzysu, ocenia istotne zmiany, jakie zaszły na rynku, a także podejmuje próbę prognozy wydatków turystycznych gospodarstw domowych w obliczu niepewnej i trudnej sytuacji gospodarczej. Próba prognozy przyszłej sytuacji w wydatkach turystycznych polskich gospodarstw domowych stanowi istotny element wpływający na dokładny i rzeczywisty obraz omawianego tematu. Pokazuje jednocześnie możliwe scenariusze sytuacji, jakie mogą mieć miejsce na rynku w przyszłości, które mogą w diametralnym stopniu zmienić zachowania konsumenta na rynku turystycznym.