Tuwim and the alternative. About contemporary musical adaptations of Skamandrite’s poetry

Authors

Keywords:

avant-garde, counterculture, alternative, Julian Tuwim

Abstract

The article deals with the presence and popularity of poetry in the popular circuit and especially in the alternative music scene. Since 1970, when Czesław Niemen and Marek Grechuta presented a new way of interpreting the poetry of the great classics of literature, there has not been as much interest in poetry in the music circulation as there has been on the Polish scene since 2000. Par-ticularly the poetry of the 1920s (Tuwim, Broniewski, Gałczyński) has become a source of musical inspiration. One of the reasons for this popularity seems to be the common anti-system message, combining avant-garde and counterculture. Using the example of musical adaptations of Julian Tuwim’s poetry, the article tries to point out the common ground between avant-garde poetry and alternative aesthetics. These links can be seen in the strong politicisation of the message, social involvement, but also in the sensitivity to the word, the turn to the everyday and the lan-guage of the street.

Author Biography

  • Professor, Jan Dlugosz University in Czestochowa

    Adam Regiewicz – Full Professor, PhD with habilitation in the humanities, specializing in literary studies, philologist, and film scholar. He is the Director of the Institute of Literary Studies at Jan Długosz University in Częstochowa. His research focuses on phenomena at the intersection of literary studies and cultural comparative studies, including transcultural approaches to medievalism, anthropology, and contemporary culture viewed through the lens of Christianity as Europe's cultural paradigm and its crisis in the age of secularism. His interests also include popular literature, audiovisuality, and the musicality of literature. He is the author of the series Głośne pióra (“Loud Pens”) and the initiator of the literary and musical project Śpiewane Dwudziestolecie (“The Interwar Period in Song”). He has published over 20 monographs, most recently A Dictionary of Somatic Sounds.

References

Bibliografia:

Buczkówna M., Niemen w dolinie świec, „Literatura” 1975, nr 6, s. 5.

Cegielski M., Leksykon buntowników, Agora, Warszawa 2013.

Florczyk T., Symboliczny gest cmoknięcia w satyrze Juliana Tuwima. Próba analizy języka i określenia deklaracji społecznej w „Wierszu, w którym autor grzecznie, ale stanowczo uprasza liczne zastępy bliźnich, aby go w dupę pocałowali”, „Irydion”2018, t. 4, nr 2, s. 35–45.

GajdaK., Szarpidruty i poeci. Piosenka wobec przemian społecznych i kulturowych ostatnich dekad, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017.

Hejmej A., Muzyczność dzieła literackiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.

Ignaczak L., Tuwimowski romans z piosenką, [w:] Julian Tuwim. Biografia. Twórczość. Recepcja, red. K. Ratajska, T. Cieślak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007, s. 252–268.

Królikowski W., 22 Polish Punk Classics, 1993, tekst we wkładce płyty. List Juliana Tuwima, „Robotnik” 1929, nr 316, s. 2.

Platonow R.S., Korzenie poezji gitarowej, przeł. K. Wiszniewska-Mazgiel, „Tekstualia” 2018, t.2, nr 53, s. 147–156.

Roszak T., The Making of a Counter Culture: Reflections on the Technocratic Society and Its Youthful Opposition, Doubleday 1969.

Sobczak P., Tekst piosenki jako dzieło literackie – dzieło literackie jako tekst piosenki. Zarys problematyki, przykłady realizacji, „Folia Litteraria Polonica” 2012, t. 16, nr 2, s. 127–139.

Stasiuk A., Jak nie zostałem pisarzem (próba autobiografii intelektualnej), Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 1998.

Stępień T., Kabaret Juliana Tuwima, Śląsk, Katowice 1989.

Traczyk M., Poezja w piosence. Od Tuwima do Świetlickiego, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2009.

Tuwim J., O piosence, „Przekrój”1947, nr 91, s. 14.

Tuwim J., Pogawędka o polskiej piosence kabaretowej, [w:] Dzieła, t. 5: Pisma prozą, oprac. J. Stradecki, Czytelnik, Warszawa 1964.

Urbanek M., Wylękniony bluźnierca, Estymator, Warszawa 2013.

Walc J., Buddenbrokowie i hippisi, [w:] Sporne sprawy polskiej literatury współczesnej, red. A. Brodzka, L. Burska, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 1998, s. 31–43.

Węgrzyniakowa A., Dialektyka językowej organizacji tekstu w poezji Tuwima, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1987.

Zamiast oficerek nosiłem glany, z K. Vargą rozmawia A. Franaszek, „Tygodnik Powszechny” 2003, nr 6, s. 5.

Netografia

http://olis.onyx.pl/listy/index.asp?lang= [dostęp: 25.02.2023].

https://www.facebook.com/Hanba1926/info/?tab=page_info[dostęp: 2.03.2023].

Kurek M., Sanah debiutuje jako „Królowa dram”. Indie pop i sarkastyczny głos młodego pokolenia. „K-Mag.” https://kmag.pl/article/sanah-debiutuje-jako-krolowa-dram-indie-pop-i-sarkastyczny-glos-mlodego-pokolenia1[dostęp: 26.02.203].

Rafałowska A., Subtelna, zwiewna i świeża. Sanah – nowe oblicze polskiej sceny muzycznej (wywiad), „Fashion Post”, 12 lipca 2019, https://fas-hionpost.pl/subtelna-zwiewna-i-swieza-sanah-nowe-oblicze-polskiej-sceny-muzycznej-wywiad. [dostęp: 15.02.2020].

Rzewuski P., Julian Tuwim wywrotowiec, https://histmag.org/Julian-Tuwim-wy-wrotowiec-7042[dostęp: 2.03.2023].

Dyskografia

Akurat, Prowincja, Agencja Koncertowo-Wydawnicza Akurat, 2003.

Buldog, Chrystus Miasta, wydanie własne, 2010.

Czesław Niemen, Enigmatic, Polskie Nagrania Muza, 1970.

Hańba!, Hańba!, Antena Krzyku, 2016.

Marek Grechuta & Anawa, Polskie Nagrania Muza, 1970.

Piersi i przyjaciele, Izabelin Studio, 1994.

Poeci, Warner Music Poland, 2009.

Sanah, Sanah śpiewa poezyje, Magic Records, Universal Music Polska, 2022.

Śpiewane Dwudziestolecie, CD 2023.

Downloads

Published

2024-12-31