Leisure time in different aspects of social interaction

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2019.28.03

Słowa kluczowe:

leisure time, age, physical development, urban agglomeration, rural agglomeration, financial situation

Abstrakt

Free time is understood differently and can be defined in a number of ways but it is usually associated with something pleasant, time activities of our choice. The vital factor which affects  individual forms of spending leisure time is age. Society can be divided into four separate age groups: children, adolescents, adults, senior citizens. Each of these groups enjoy distinct amount of spare time and spends it differently from the others. The environment a person lives in plays a role in the selection of pastimes. Pastimes in an urban agglomeration differ from these in a rural one. We must bear in mind financial situation as it is often believed that the more funds the more possibilities of spending spare time. Yet, we should not lose our common sense. We should remember of our immediate family and, far and foremost, of our own personal desires.

Bibliografia

Bańka A., Społeczna psychologia środowiska, Wydawnictwo Naukowe „ Scholar”, Warszawa 2002.

Bojarska N., Czas wolny dzieci i młodzieży we współczesnym świecie, (w:) Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie, red. Tanaś V., W. Welskop (wyd. Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu), Łódź 2016.

Brzyszcz E., Internet w czasie wolnym dzieci w wieku przedszkolnym – ujęcie teoretyczne i empiryczne (w:) Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie, red. Tanaś V., W. Welskop (wyd. Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu), Łódź 2016.

Czajkowski K. , Wychowanie do rekreacji, WSiP, Warszawa 1979.

Dragan M, Czas wolny młodzieży gimnazjalnej,[w:] Formy spędzania czasu wolnego, red. M. Banach i T.W. Gierat, Wyd. SCRIPTUM, Kraków 2013.

Gosik B., Formy spędzania czasu wolnego starszych osób w województwie łódzkim, Filia Uniwersytetu Łódzkiego w Tomaszowie Mazowieckim Instytut Turystyki i Rozwoju Gospodarczego, Łódź 2016.

Halicka M., Halicki J., 2003, Integracja społeczna i aktywność ludzi starszych, [w:] Polska starość, red. B. Synak, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003.

Kasprzak K., Czas wolny dzieci i młodzieży z terenów wiejskich, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Studia z Teorii Wychowania : półrocznik Zespołu Teorii Wychowania Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN 5/1 (8), Bydgoszcz 2014.

Klonowicz S., Oblicza starości, WP, Warszawa 1979.

Kolny B., Czas wolny w świetle zrównoważonego rozwoju, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2014.

Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie, red. V. Tanaś, W. Welskop, wyd. Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź 2016.

Latos A., Czas wolny tarnowskiej młodzieży, Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna w Tarnowie, Tarnów 2007.

Martyka A. Czas wolny dzieci we współczesnych polskich miastach. Wprowadzenie do poszukiwań optymalnych rozwiązań przestrzennych, „Czasopismo Techniczne” R.109 , z.7-A, Politechnika Krakowska 2012, Politechnika Krakowska, Kraków 2012.

Mellibruda L. , Młodzieżowa dyskoteka - miejsce zabawy, wyżycia czy spotkania, Remedium, nr 3/61, 1998.

Murawska K, Rozenbaum J, Włodarczyk Z, Młodzi i ich czas wolny, podsumowanie badań wśród licealistów z Targówka, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacja Pole Dialogu, Warszawa 2014.

-Omyła-Rudzka M., Sposoby spędzania czasu na emeryturze, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa 2012.

-Ordon U., Organizacja i formy czasu wolnego uczniów w młodszym wieku szkolnym, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2007, nr 3/.

Ostrowska M,. Błeszyński J., Czas wolny jako środowisko życia. Perspektywa pedagogiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.

Przygońska E., Jak dzieciom i młodzieży rodzina powinna organizować czas wolny?, Pedagogika Rodziny 1(3/4), Łódź 2011.

Solińska U., Sposoby spędzania czasu preferowane przez młodzież gimnazjalną a ich środowisko rodzinne, G.S. Kostiuk Institute of Psychology at the National Academy of Pedagogical Science of Ukraine, 2015.

Stasik A. , Czas wolny Polaków, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa 2010.

Szewczuk K., Formy spędzania czasu wolnego przez dzieci klas trzecich szkoły podstawowej : raport z badań, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2015, nr 1,.

Urbańska M., Sposoby spędzania czasu wolnego przez dziecko w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce : kwartalnik dla nauczycieli nr 3, 2007.

Wiśniewska-Roszkowska K.: Nowe życie po sześćdziesiątce, IWZZ, Warszawa 1986.

Opublikowane

2020-01-15

Numer

Dział

FILOZOFICZNE I SPOŁECZNE PODSTAWY EDUKACJI