Proces wychowania w perspektywach psychologii politeistycznej (część 2) Bogowie w klasie szkolnej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2019.28.01

Słowa kluczowe:

stwarzanie duszy, personifikacja, bóstwa, kompleks, idea, sofizmat

Abstrakt

The author of the article looks at the processes occurring in contemporary culture through the prism of archetypal psychology of James Hillman. This "Jungian heretic" had a significant impact on many pedagogical ideas (aesthetic education, ecological education). Hillman's polytheistic perspectives are processes that lead to the creation of the soul ("creation of the soul") and awakening.

Bibliografia

Bell D., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1994.

Cyboran L., Klasyczna joga indyjska. Jogasutry przypisywane Patańdżalemu i Jogabhaszja, czyli komentarz do Jogasutr przypisywany Wjasie, PWN, Warszawa 1986.

Hadot P., Plotyn albo prostota spojrzenia, przeł. P. Bobowska, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2004

Hope M., Tradycja grecka, tłum. A.P. Kowalski, Zysk i S-ka, Poznań 1994.

Hillman J., Kod duszy. W poszukiwaniu charakteru człowieka i jego powołania, tłum. J. Korpanty, Laurum, Warszawa 2014.

Hillman J., Re-wizja psychologii, przeł. J. Korpanty, Laurum, Warszawa 2016.

Huxley A., Nowy wspaniały świat przeł. B. Baran, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1988.

Kapuściński R., Lapidarium VI. Czytelnik, Warszawa 2007.

Kutter P., Współczesna psychoanaliza. Psychologia procesów nieświadomych, przeł. A. Ubertowska, Gdańsk 1998.

Marai, S. Księga ziół, przeł. F. Netz. Czytelnik,Warszawa: 2006.

May, R., Błaganie o mit, przeł. B. Moderska, T. Zysk. Zysk i S-ka. Poznań 1997.

May R. Odwaga tworzenia, Odwaga tworzenia, przeł. E. i T. Hornowscy. Rebis. Poznań 1994.

Neville B., Psyche i edukacja. Emocje, wyobraźnia i nieświadomość w uczeniu się i nauczaniu, przeł. M. Kościelniak, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009.

Nietzsche, Antychryst, przeł. J. Dudek, E. Kiresztura-Wojciechowska. Wydawnictwo vis à vis, Kraków 2018

Nietzsche F., Ludzkie, arcyludzkie, przeł. K. Drzewiecki. Wydawnictwo Zielona Sowa. Kraków 2003.

Nietzsche F., Narodziny tragedii, cyli hellenizm i pesymizm, przeł. L. Staff. Nakład J. Mortkowicza, Warszawa 1907.

Nietzsche F., Poza dobrem i złem, przeł. S. Wyrzykowski, bis, Warszawa 1990.

Olchanowski T., Kultura manii. ENETEIA, Warszawa 2016.

Pawłowski K. Wąska ścieżka prawdy. Rozważania na podstawie filozofii jogi klasycznej oraz nauk św. Jana od Krzyża, Kraków 1996.

Postman, N., Technopol. Triumf nauki nad kulturą, tłum. A. Tanalska – Dulęba, MUZA SA., Warszawa 2004.

Samuels, A., Shorter, B., Plaut, F. Krytyczny słownik analizy jungowskiej, przeł.W. Bobecki, L. Zielińska. Unus, Wrocław 1994.

Storr A. Samotność. Powrót do Jaźni, przeł. J. Prokopiuk , P. J. Sieradzan, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2010.

Pobrania

Opublikowane

2020-01-15

Numer

Dział

FILOZOFICZNE I SPOŁECZNE PODSTAWY EDUKACJI