Wykorzystanie modelu oceniania kształtującego w edukacji uczniów w młodszym wieku szkolnym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/

Słowa kluczowe:

ocenianie kształtujące, modele oceniania, rodzice, nauczyciele, edukacja wczesnoszkolna

Abstrakt

W niniejszym artykule omówiono wybrane wyniki badań własnych, które dotyczyły wykorzystania modelu oceniania kształtującego w edukacji uczniów w młodszym wieku szkolnym. Metody badawcze, którymi się posłużono umożliwiły realizację celu teoretyczno-poznawczego, którym było ukazanie zakresu wykorzystania modelu oceniania kształtującego w edukacji uczniów w młodszym wieku szkolnym. Sondaż diagnostyczny zrealizowano z udziałem 68 rodziców. Z 20 nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej przeprowadzono otwarte wywiady pogłębione. Jakościowej analizie treści poddano 20 przykładowych ocen kształtujących. Wyniki zrealizowanych badań wskazują przede wszystkim, że wiedza zdecydowanej większości badanych nauczycieli wymaga uzupełnienia. Pozwalają także stwierdzić, że brakuje inicjatyw, które będą angażowały rodziców w ocenianie kształtujące i docenią ich niewątpliwie istotne znaczenie.

Bibliografia

Bauman, T. (1998). O możliwości zastosowania metod jakościowych w bada-

niach pedagogicznych. W: T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych (s. 54–75).

Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Bloom, B.S., Madaus, G.F., Hastings, J.T. (1971). Handbook on Formative and

Summative Evaluation of Student Learning. New York: Wyd. McGraw-Hill.

Centrum Edukacji Obywatelskiej. (2025). https://pomagajsieuczyc.ceo.org.pl/

tematy/ocenianie-ksztaltujace/strategie/ [dostęp: 30.01.2025].

Dębska, D., Kaczor, A., Poryszewska B. (2015). Szkoła Podstawowa im. Władysława Jagiełły w Śladowie jest OK! Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny, 1, 65–68.

Duraj, D. (2017). Ocenianie kształtujące dobrą alternatywą dla tradycyjnego modelu nauczania w edukacji wczesnoszkolnej. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek (red.), Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie – kierunki i perspektywy zmian (s. 65–78). Cieszyn – Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

William, D., Thompson, M. (2008). Integrating Assessment with Learning: What Will It Take to Make It Work? W: C.A. Dwyer (Ed.), The Future of Assessment (s. 53–82). New York: Routledge, Taylor & Francis Group.

Forgiel, I. (2021). Czym nakarmić umysł ucznia, czyli słów kilka o efektywnej informacji zwrotnej na miarę nauczania zdalnego. Języki Obce w Szkole, 3, 19–23.

Hattie, J. (2009). Visible Learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York: Routledge.

Kopaczyńska, I. (2017). Refleksyjny proces uczenia się i motywacja jako elementy

oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej. W: M. Magda-Adamowicz, I. Kopaczyńska, M. Nyczaj-Drąg (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Rekonstrukcja kluczowych problemów (s. 129–144). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kubiczek, B. (2018). Sztuka oceniania. Motywowanie uczniów do rozwoju. Opole: Wydawnictwo Nowik.

Marek, E. (2015). Koncepcje oceniania osiągnięć uczniów w świetle analizy wybranych programów edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 38(4), 33–55. https://doi.org/10.35765/eetp.2015.1038.02.

Nadolnik, I. (2015). Ocenianie kształtujące w edukacji wczesnoszkolnej. Próba odpowiedzi na oczekiwania rzeczywistości XXI wieku. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 36(2), 43–55. https://doi.org/10.35765/eetp.2015.1036.03.

Niemierko, B. (1991). Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki. Warszawa: WSiP.

Nowak, M. (2015). Rola dyrektora we wdrażaniu oceniania kształtującego

w szkole. Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny, 1, 30–38.

Pintal, D. (2022). Ocenianie kształtujące. Od koncepcji do praktycznej realizacji

w klasie zróżnicowanej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Scriven, M. (1967). The methodology of evaluation. W: R. Tyler, R. Gagne,

M. Scriven (red.), AERA monograph series on curriculum evaluation (s. 39–

83). Chicago: Rand McNally & Company.

Sterna, D. (2014). Uczę (się) w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edu-

kacji Obywatelskiej.

Strzemieczny, J. (2015). Wprowadzenie. W: D. Sterna (red.), Uczę w klasach

młodszych. Przykłady oceniania rozwojowego w Szkołach Uczących Się (s. 4–

5). Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Szkoła Ucząca Się. https://sus.ceo.org.pl/o-programie/jak-dzialamy/ [dostęp:

12.06.2023].

Tłuściak-Deliowska, A., Czyżewska, M. (2018). Od funkcji oceniania do kultury

samoregulowanego uczenia się, czyli rozprawa o ocenianiu kształtującym.

Przegląd Pedagogiczny, 1, 69–81. https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.07.

Tłuściak-Deliowska, A., Czyżewska, M. (2020). Tu chodzi o wspieranie mojego

ucznia… czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym

i klimacie szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Zagdańska, A., Nawrocka, E. (2015). Pisemna informacja zwrotna. W: D. Sterna

(red.), Oceniam, ucząc. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej (s.

27–47). Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Pobrania

Opublikowane

17.12.2025

Numer

Dział

Badania Naukowe Młodych Pedagogów