Znaczenie powołania i pasji wobec powinności w zawodzie nauczyciela
DOI:
https://doi.org/10.16926/p.2024.33.12Słowa kluczowe:
nauczyciel, powołanie, pasja, powinnościAbstrakt
Niniejszy artykuł to pochylenie się nad takimi zagadnieniami, jak: powołanie, pasja i powin-ności, które stanowią esencję codzienności szkolnej. Kwintesencją rozważań jest korelacja za-chodząca pomiędzy powołaniem i pasją, są to bowiem konstrukty wzajemnie się uzupełniające, które jedynie w połączeniu tworzą istotę nauczycielstwa, ale również skuteczne narzędzie wo-bec wyzwań, trudności, a także wielości powinności, które stoją przed nauczycielem. Ponadto powołanie i pasja to obszary wskazujące na pełne zaangażowanie i świadomość misji, jednocze-śnie umożliwiające profesjonalne i rzetelne realizowanie podstawowych powinności, tj. opie-kuńczych, dydaktycznych oraz wychowawczych, bez względu na nieustanne zmiany zachodzące w każdej płaszczyźnie życia, zwłaszcza edukacyjnej. Nauczyciel z powołaniem i pasją nie po-strzega swoich obowiązków w kontekście pracy instytucjonalnej, lecz jako źródło spełnienia osobistego i zawodowego.
Bibliografia
Day, Ch. (2008). Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Fried, R.L. (1995). The passionate teacher: A practical guide. Boston, Mass.: Beacon Press.
Hansen, D.T. (1995). Conceptions of teaching and their consequences. New York: Teachers College Press.
Hansen, D.T. (2001). The call to teach. New York: Teachers College Press.
Kaczmarczyk, A., Kątny, M. (2010). Nauczyciel — zawód, misja czy powołanie? Stu-dia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 19, 65–75.
Kozak, E. (2009). Nauczyciel jako dydaktyk, opiekun, wychowawca. W: S. Popek, A Winiarz (red.), Nauczyciel. Zawód, powołanie, pasja (s. 147–159). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kupisiewicz, C., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Meier D., (1995). The power of their ideas: Lessons for America from a Small School in Harlem. Boston: Beacon.
Muchacka, B., Kogut, W. (2006). Kształcenie nauczycieli przyszłej szkoły. Kraków: Impuls.
Okoń, W. (1998). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pankowska, D. (2011). Pedagogika dla nauczyciela w praktyce. Kraków: Impuls.
Popek, S., Winiarz, A. (2009). Nauczyciel. Zawód, powołanie, pasja. Lublin: Wy-dawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie.
Reber, A.S., Reber, E. (2008). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Na-ukowe Scholar.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania za-wodu nauczyciela. Dz.U. poz. 1668, z późn. zm.
Wiśniakowska, L. (2004). Słownik wyrazów obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Woods, P., Jeffrey, B. (1996). Teachable moments: The art of teaching in Primary School. Buckingham: Open University Press.
Woźniak-Krakowian, A. (2013). Syndrom wypalenia zawodowego nauczycieli. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 22, 119–131.