Uniwersytety trzeciego wieku jako ośrodki rozwijania kompetencji osób starszych

Autor

  • Andriy Karkach Instytut Ekonomii i Prawa w Połtawie
  • Tetyana Semigina Національнe агентствo кваліфікацій, Київ
  • Oksana Kravchenko Uniwersytet Państwowy imienia Pawła Tyczyny w Humaniu

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2023.32.10%20%20

Słowa kluczowe:

praca socjalna, osoby starsze, andragogika, uniwersytet trzeciego wieku

Abstrakt

W artykule prezentujemy rezultaty realizacji eksperymentalnego programu rozwijania kompetencji cyfrowych wśród osób starszych w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku działającego przy terytorialnym ośrodku usług społecznych.

W procesie analizy analitycznej udoskonaliliśmy, usystematyzowaliśmy i rozszerzyliśmy definicje i strukturę kompetencji cyfrowych w starszych grupach demograficznych. Opierając się na tej konceptualizacji i założeniach andragogiki, sformułowaliśmy program, w którym priorytetem jest doskonalenie umiejętności cyfrowych, obejmujący korzystanie z komputera, nawigację w Internecie, korzystanie z mediów społecznościowych i opanowanie innych narzędzi cyfrowych. Ponadto badanie dotyczy współpracy pracowników socjalnych specjalizujących się w geragogice z uczestnikami programu, a także wykorzystania platformy Moodle.

Analiza wyników ankiety (n=360 respondentów) potwierdza triumf programu i przychylny stosunek osób starszych do technologii cyfrowych. Podkreśla, w jaki sposób program uwzględnia niuanse technologii geronto-edukacyjnych, jednocześnie wspierając biegłość cyfrową osób starszych, umożliwiając im płynną integrację narzędzi cyfrowych ze swoim codziennym życiem.

Bibliografia

Blažič, B.J. & Blažič, A.J. (2020. Overcoming the digital divide with a modern approach to learning digital skills for the elderly adults. Educ Inf Technol, 25, 259–279. https://doi.org/10.1007/s10639-019-09961-9

Chahrak, N. I. (2017). Universytet tretʹoho viku: sotsiokulʹturne y osvitnye seredovyshche dlya lyudey pokhyloho viku. Visnyk Lʹvivsʹkoho Universytetu. Seriya pedahohichna, 32, 208–216.

Davydenko, G. (2023). Tsyfrova inklyuziya ta dostupnistʹ: sotsialʹna didzhytalizatsiya . Vinnytsia : TVORI. https://doi.org/10.58521/978-617-552-348-3-2023-236

Doronina, O. V. (2021). Osvita lyudey pokhyloho viku v Ukrayini: Universytet tretʹoho viku. Formation of innovative potential of world science (с. 52–53). Tel Aviv: European Scientific Platform.

Formosa, M. (2012). Four decades of Universities of the Third Age: past, present, future. Ageing & Society, 34(1), 42-46. https://doi.org/10.1017/S0144686X12000797

He, T., Huang, C., Li, M., Zhou, Y., & Li, S. (2020). Social participation of the elderly in China: The roles of conventional media, digital access and social media engagement. Telematics and Informatics, 48, 101347. http://dx.doi.org/10.1016/j.tele.2020.101347

Karkach, A., Kravchenko, O. & Semigina, T. (2022). Suchasni pidkhody do rozuminnya litnikh lyudey yak osoblyvoyi sotsialʹnoyi hrupy. Sotsialʹna robota ta sotsialʹna osvita, 2(9), 77–90. https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(9).2022.267086

Kolyada, N. M., ed. (2016). Sotsialʹna herontolohiya. Umanʹ: FOP Zhovtyy O.O.

Kravchenko, O. & Kucher, H. (2023). Universytet tretoho viku «Dyvosvit»: z dosvidu umanskoi terytorialnoi hromady. Vvichlyvist. Humanitas, 1, 43–48. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.6

Kukhta, M.P. (2018). Sotsialʹnyy potentsial lyudey starshoho viku v Ukrayini. Kyiv: KNUKiM.

López Seguí, F. et al. (2019). An Intergenerational Information and Communications Technology Learning Project to Improve Digital Skills: User Satisfaction Evaluation. JMIR Aging, 2(2). https://aging.jmir.org/2019/2/e13939

Lukyanova, L. (2021). Kontseptsiya diyalʹnosti Universytetiv tretʹoho viku. Kyiv : Vyd-vo TOV «Yurka Lyubchenka».

Ryzhanova, A. (2022). Sotsialʹno-pedahohichnyy suprovid sotsializatsiyi lyudey pokhyloho viku v informatsiynomu suspilʹstvi zasobamy sotsiokulʹturnoyi diyalʹnosti. Věda a perspektivy, 9(16), 158-171. https://doi.org/10.52058/2695-1592-2022-9(16)-%20158-171

Schlomann, A., Even, C. & Hammann, T. (2022). How Older Adults Learn ICT–Guided and Self-Regulated Learning in Individuals With and Without Disabilities. Front. Comput. Sci. 3, 803740. http://dx.doi.org/10.3389/fcomp.2021.803740

Selwyn, N. (2004). Reconsidering political and popular understandings of the digital divide. New Media & Society, 6(3), 341–362. http://dx.doi.org/10.1177/1461444804042519

Semigina, T.(2021). Doslidnyky yak ahenty zmin (vykorystannya doslidzhennya v diyi u sotsialʹniy roboti). Visnyk Kyyivsʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriya «Sotsialʹna robota», 1(7), 37-41. https://doi.org/10.17721/2616-7786.2021/7-1/7

Semigina, T., & Karkach, A. (2019). "E-inkliuziia" litnikh liudei i sotsialna robota. Aktualni problemy sotsialnoi pedahohiky ta sotsialnoi roboty: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 130-133). Uman: VIZAVI.

Semigina, T.V. & Fedyuk, V.V. (2022). Tsyfrova kompetentnistʹ yak instrument rehulyuvannya rynku pratsi. Economy and society, 40. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-41

Sieck, C. J. et al. (2021). Digital inclusion as a social determinant of health. NPJ Digital Medicine, 4 (1), 52. https://doi.org/10.1038/s41746-021-00413-8

Zhytynska, M. O. (2016). Sotsialʹno-pedahohichne seredovyshche universytetu tretʹoho viku yak chynnyk formuvannya zhyttyediyalʹnosti lyudey pokhyloho viku. Sotsialʹna robota v Ukrayini:teoriya i praktyka, 1-2, 131–140.

Opublikowane

2024-04-11

Numer

Dział

Badania Pedagogów Ukraińskich