Zapewnienie jakości edukacji przedszkolnej jako niezbędny warunek jego modernizacji

Autor

  • Ольга БІЛЯКОВСЬКА Uniwersytet Iwana Franki we Lwowie

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2021.30.11

Słowa kluczowe:

edukacja przedszkolna, modernizacja, jakość edukacji, monitoring, jakość edukacji przedszkolnej, kryteria jakości edukacji przedszkolnej

Abstrakt

Problem jakości edukacji jest jednym z centralnych problemów współczesnej polityki edukacyjnej i nauki. Artykuł dotyczy badań naukowych, które podkreślają jakość edukacji przedszkolnej i jej pomiar. Zdefiniowano główne pojęcia badania, a mianowicie: „jakość edukacji”, „jakość wychowania przedszkolnego”, „monitorowanie”, „monitorowanie psychologiczno-pedagogiczne”. Głównym celem wychowania przedszkolnego jest tworzenie warunków do zapewnienia dzieciom wysokiej jakości edukacji przedszkolnej. Uzasadnione są czynniki poprawiające jakość edukacji przedszkolnej; scharakteryzowano kryteria jakości jakości edukacji przedszkolnej. Tylko wysoka jakość edukacji przedszkolnej będzie w stanie sprostać współczesnym wymaganiom rodziców i społeczeństwa

Bibliografia

Andrushchenko V.P., Rozdumy pro osvitu: Statti, narysy, interviu, Kyiv: Znannia Ukrainy, 2004.

Bielienka H.V., Formuvannia profesiinoi kompetentnosti suchasnoho vykhovatelia doshkilnoho navchalnoho zakladu: monohrafiia, Kyiv: Kyiv. un-t im. B. Hrinchenka, 2011.

Bielienka H., Kovalenko O., Shynkar T., Yakist doshkilnoi osvity v Ukraini ta krainakh EU: parametry vymiru ta metodychnyi suprovid, Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 2020, T. 1, № 72.

Bilyakovska O., Yakist osvity: do henezy poniattia, «Pedahohichni nauky». Zbirnyk naukovykh prats, 2017, Vyp. LXXVI, T. 1.

Doshkilna osvita: slovnyk-dovidnyk: ponad 1000 terminiv, poniat, nazv / ukl. K. Krutii, O. Funtikova, Zaporizhzhia, 2010.

Draiden H., Vos D., Revoliutsiia v navchanni, Lviv: Litopys, 2011.

Entsyklopediia osvity, Akad. ped. nauk Ukrainy; hol. red. V. H. Kremen, Kyiv: Yurinkom Inter, 2008.

Zahorodnia L.P., Yakist osvitnikh posluh yak komponent imidzhu doshkilnoho navchalnoho zakladu, Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni O. Dovzhenka, Pedahohichni nauky, 2017, Vyp. 35.

Zakon Ukrainy «Pro doshkilnu osvitu». URL: https:// https://zakon.help/law/2628-III (data zvernennia: 03.09.21).

Kozak L., Shvydka I,. Yakist doshkilnoi osvity na suchasnomu etapi, Osvitolohichnyi dyskurs, 2018, № 3-4.

Kontseptsiia rozvytku doshkilnoi osvity Ukrainy (Proiekt). URL: ttps://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-koncepciyi-rozvitku-doshkilnoyi-osviti (data zvernennia: 15.08.2021).

Kosenchuk O.H., Bakhmat N.V., Model informatsiino‐komunikatsiinoho zabezpechennia upravlinnia yakistiu doshkilnoi osvity, Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 2019, T. 69, № 1.

Krutii K.L., Monitorynh yak suchasnyi zasib upravlinnia yakistiu osvity v doshkilnomu navchalnomu zakladi: monohrafiia, Zaporizhzhia: TOV «LIPS» LTD, 2006.

Osvitni reformy: misiia, diisnist, refleksiia: monohrafiia / Za red. V. Kremenia, T. Levovytskoho, V. Ohneviuka, S. Sysoievoi. Kyiv: Edelveis, 2013.

Pirozhenko T.O., Yakist doshkilnoi osvity: suchasna sytuatsiia ta pohliad u perspektyvu, Aktualni problemy psykholohii. Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 2018, T. IV, Vyp. 14.

Frolenkova N.O., Yakist doshkilnoi osvity v Ukraini: fenomen poniattia, Molodyi vchenyi, 2015, № 2 (17).

Yanko O.V., Orhanizatsiino-pedahohichni umovy upravlinnia yakistiu roboty suchasnoho doshkilnoho navchalnoho zakladu: avtoref. dys. … kand. ped. nauk: 13.00.06, Luhansk, 2009.

Manning М., Garvis S., Fleming C., Wong G. T. W., The relationship between teacher qualification and the quality of the early childhood care and learning environment, Campbell Systematic Reviews, 2017:1.

Raban B., Kilderry A., Early Childhood Education Policies in Australia [w:] Early childhood education policies in Asia Pacific: advances in theory and practice / Eds. In Li, Hui, Park, Eunhye and Chen, Jennifer J. Springer, Berlin, Germany, 2017.

Raban B., Kilderry А., The Development of Early Childhood Education and Care in Australia, Education Journal, 2019, Vol. 47, No. 2.

Opublikowane

2022-05-14

Numer

Dział

Artykuły