Cricova – narodowy i międzynarodowy turystyczny znak handlowy Republiki Mołdawii
PDF (English)

Słowa kluczowe

Cricova
podziemne galerie
piwnice
turystyka enologiczna
marka Cricova
underground galleries
cellars
oenological tourism
brand

Jak cytować

Cujbă, V., & Sîrbu, R. . (2020). Cricova – narodowy i międzynarodowy turystyczny znak handlowy Republiki Mołdawii. Sport I Turystyka Środkowoeuropejskie Czasopismo Naukowe, 3(3), 105-115. https://doi.org/10.16926/sit.2020.03.24

Abstrakt

W tym artykule prezentowane są wyniki badań dotyczące tworzenia, organizowania, administrowania i promowania kompleksu win Cricova. Zostały zidentyfikowane elementy reprezentatywne zapewniające poziom atrakcyjności miejscowości z punktu widzenia turystycznego. Kompleks winiarski Cricova to system podziemnych galerii z czasów starożytnych, powstałych po wydobyciu kamienia wapiennego. Pomysł wykorzystania tych galerii jako magazynów wina został uzgodniony przez winiarzy Petru Ungureanu i Nicolae Soboleva, w odpowiedzi na rozwiązanie problemu braku specjalnie zaprojektowanych pomieszczeń do przechowywania, przetwarzania i dojrzewania win z lat 50. ubiegłego wieku. Obecnie kompleks zajmuje powierzchnię 53 hektarów, a podziemne galerie, przekształcone w ulice, mają łączną długość 120 kilometrów. Przez cały rok temperatura w podziemnych galeriach pozostaje stała, około + 12, + 14 °C, a wilgotność względna powietrza stanowi około 97–98%. O wyjątkowości podziemnego kompleksu świadczy unikalne dziedzictwo materialne i duchowe: sale degustacyjne, muzeum z eksponatami ze wszystkich czasów (prehistorycznych, starożytnych, średniowiecznych i współczesnych), narodowa kolekcja win z ponad 200 markami, wina z różnych regionów świata, organizowanie wydarzeń turystycznych.

https://doi.org/10.16926/sit.2020.03.24
PDF (English)