Rozwój zainteresowań a wspierająca rola rodzica na etapie edukacji wczesnoszkolnej

Autor

  • Dorota Kulik–Nowak Uniwersytet Opolski

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2019.28.19

Słowa kluczowe:

rozwój zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne, wspierająca postawa rodzica, edukacja wczesnoszkolna

Abstrakt

Currently, we live in instant culture reality depicting quick and immediate changes, in the era of continuous creation and manifestation of people succeeding in sport, music, dance or acting. An effective measure to ensure the child's success in the future is an intensive satisfaction of his / her cognitive needs through the child’s participation in extra-curricular activities fulfilling his/her free time. On the educational market we are currently observing an intense increase in parents and children’s interest in additional, paid, classes enabling their comprehensive development. The aim of the presented article is an attempt to assess the phenomenon of 1-3grades children ‘s participation in extra-curricular activities in the context of development of their interests, taking into account their parents' supportive attitudes. Diagnosis and analysis of the research were carried out in relation to two elements of the affective and behavioral parents' attitudes.

Biogram autora

Dorota Kulik–Nowak - Uniwersytet Opolski

PhD student

Bibliografia

Czajkowski S., Pozaszkolna praca opiekuńczo-wychowawcza, Wydawnictwo Związkowe CZRR, Warszawa 1970.

Gałaś M., Klasyfikacja wartości w edukacji kulturalnej, [w:] Pedagogika kultury

a edukacja kulturalna, red. J. Gajda, Wydawnictwo UMCS, Lublin-Dęblin 1996.

Grabałowska M., Czas wolny uczniów klas młodszych a środowisko rodzinne, „Edukacja elementarna w teorii i praktyce” 2007, nr 3.

Gurycka A., Rozwój i kształtowanie zainteresowań, WSiP, Warszawa 1989.

Kantor W., Kulak P., Rozwijanie zainteresowań dzieci w wieku 3-5 lat w rodzinie

i przedszkolu, [w:] Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w wymiarze teoretyczno-praktycznym, red. W. Kudyba, B. Lisowska,

I. Bugajska- Bigos, Wyd. Naukowe PWSZ, Nowy Sącz 2015.

Koźmińska I., Olszewska E., Z dzieckiem w świat wartości, Świat Książki, Warszawa 2014.

Kulpiński F., Pomiar efektywności opieki, [w:] Metodologiczne problemy pedagogiki opiekuńczej, red. Z. Dąbrowski, G. Gajewska, Wyd. WSP, Zielona Góra 1995.

Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Żak, Warszawa 2003.

Nikitenko D., Zainteresowania dzieci w młodszym wieku szkolnym na przykładzie wybranych szkół gminnych, „Studia Pedagogiczne” 2014, t. 23.

Raport: „Wydatki rodziców na edukację dzieci w roku szkolnym 2016/2017”, CBOS Warszawa 2016.

Smith M. B., The Personal Setting of Public Opinions, [za:] Nowak S., Teorie postaw, PWN, Warszawa 1973.

Strelau J., Doliński D., Psychologia, t.1, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.

Super D. E., Psychologia zainteresowań, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1972.

Turowski S., O pożytkach z działalności pozalekcyjnej, „Oświata i Wychowanie” 1989, nr 35.

Węgrzynowicz J. , Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1971,

Żyła M., Jak mądrze wspierać zainteresowania, zdolności i talenty dziecka? „Życie Szkoły” 2014, nr 11.

Pobrania

Opublikowane

2020-01-15

Numer

Dział

Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna