Kształcenie dzieci z autyzmem i z zespołem Aspergera. Wybrane problemy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2019.28.14

Słowa kluczowe:

autyzm, zespół Aspergera, kształcenie specjalne, edukacja włączająca, środowisko uczenia się

Abstrakt

Children and adolescents with autism and Asperger syndrome are a diverse group in terms of their social, emotional, cognitive and communicative functioning. In every child and young person, disorders manifest themselves in different ways and with different intensity; therefore, the choice of the best form of education should be considered individually. The present article deals with education of children and adolescents with autism and Asperger syndrome. Moreover, attention has been drawn here to the growing interest of parents in inclusive education. What is more, the principles of creating optimal learning conditions have been discussed.

Bibliografia

Attwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2013.

Barnhill K.M., Interwencje dietetyczne i żywieniowe w przypadku zachowań autoagresywnych w autyzmie – wnioski z pięciu lat pracy klinicznej [w:] Zachowania autoagresywne w autyzmie. Przyczyny i postępowanie, red. S. M. Edelson, J. B. Johnson, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2018.

Bleiwess J., Badanie wpływu skutków ubocznych leków stosowanych w terapii zachowań problemowych, [w:] Zachowania autoagresywne w autyzmie. Przyczyny i postępowanie, red. S.M. Edelson, J. B. Johnson, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2018.

Cieszyńska J., Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska, Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński, Kraków 2011.

Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, red. J. Głodkowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012.

Florek A., Hamerlak K., Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole. Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się, www.ore.edu.pl [dostęp: 30.10. 2018].

Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2008.

Green J. III, O´Hara N., Medyczne i żywieniowe podejście do leczenia zachowań autoagresywnych i agresji w zaburzeniach ze spektrum autyzmu – piętnaście studiów przypadku [w:] Zachowania autoagresywne w autyzmie. Przyczyny i postępowanie, red. nauk. S. M. Edelson, J. B. Johnson, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2018.

Grofer Klinger L., O’Kelley S.E., Mussey J. L., Diagnoza funkcjonowania intelektualnego w zaburzeniach ze spektrum autyzmu [w:] Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu, red. S. Goldstein, J. A. Naglieri, S. Ozonoff, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.

Grzelak P., Kubicki P., Orłowska M., Realizacja badania ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów. Raport końcowy, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.

Hanbury M., Strategie wspierania pozytywnych zachowań dzieci i młodzieży z autyzmem, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2016.

Hardy P. M., Neuropsychiatryczny model ewaluacji i leczenia zachowań autoagresywnych w autyzmie, [w:] Zachowania autoagresywne w autyzmie. Przyczyny i postępowanie, red. S. M. Edelson, J. B. Johson, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2018.

Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5®, Wrocław 2015.

Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X rewizja, Tom I, 2008 https://www.csioz.gov.pl/fileadmin/user_upload/Wytyczne/statystyka/icd10tomi_56a8f5a554a18.pdf [dostęp:30.10.2018]

Ogólnopolski spis autyzmu. Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce, red. M. Płatos, Warszawa 2016.

Pisula E., Dziecko z autyzmem jako ofiara przemocy, „Dziecko Krzywdzone” nr 1(22) 2008.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U. 2017, poz. 1635.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. 2017 poz. 1578.

Rosenberg R.E., Kaufmann W. E., Law J. K., Law P.A., Parent Report of Community Psychiatric Comorbid Diagnoses in Autism Spectrum Disorders, “Autism Research and Treatment”, 2011 Aug. 18.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych szkołach, przedszkolach i placówkach, Dz. U. 2017 poz. 1591.

System Informacji Oświatowej, https://cie.men.gov.pl/sio-strona-glowna/dane-statystyczne/niepelnosprawnosci-dane-statystyczne/ [dostęp:30.10.2018]

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz. U. z dnia 11 stycznia 2017 r., poz. 59 z późniejszymi zmianami.

Szot Z., Szot T., Aktywność ruchowa osób z rzadkimi zaburzeniami rozwojowymi. Autyzm, zespoły Retta i Aspergera, „Aktywność Ruchowa ludzi w różnym wieku” 2013 Nr (18)2.

Szot Z., Aktywność ruchowa w terapii dzieci autystycznych, Wydawnictwo AWFiS, Gdańsk 2003.

Święcicka J., Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010.

Wspieranie kształcenia specjalnego uczniów z niepełno sprawnościami w ogólnodostępnych szkołach i przedszkolach, https://www.nik.gov.pl/plik/id,15881,vp,18397.pdf [dostęp: 30.10.2018]

Pobrania

Opublikowane

2020-01-15